CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

"Wahai Tuhanku, berikanlah ampun dan kurniakan rahmatMu"



Monday, October 25, 2010

Doa Selepas Wuduk

Salam, sajer nak refresh balik apa yang perlu dihafal...semoga kita dapt manafaatnya...InsyaAllah...



Nabi bersabda, "Sesiapa yang mengambil wuduk dengan sempurna kemudian dia berdoa, Asyhadu al laa ilaaha illAllah wahdahu laa syarikalah, wa asyhadu anna Muhammadan 'Abdahu wa rasulluh, Allah hummaj 'alni minat tawwaabin, waj'alni minal mutatohhiriin, akan dibuka untuknya kesemua lapan pintu-pintu syurga agar dia memasukinya dari mana yang dia suka." (HR Al-Tirmizi)

Aminnn....

Doa selepas wuduk

Wednesday, October 20, 2010

Panggilan Haji....


Salam buat semua umat Islam, Semoga anda semua berada dalam keadaan baik dan bersemangat untuk memantabkan diri anda dan dapat memberikan buah fikiran dan tenaga untung kepentingan umat Islam. Kali ini memandangkan seruan haji telah bergema kepada semua umat Islam dunia, maka saya teringat untuk mengadakan artikel yang berkaitan dengan haji. Bulan Zulhijjah merupakan bulan haji yang difardhukan kepada semua umat Islam yang berkemampuan untuk menunaikan haji ke Baitullah (Mekkah). Haji merupakan rukun Islam yang kelima, sesiapa yang ingin menunaikan haji memerlukan banyak pengorbanan yang besar iaitu dengan menghabiskan duit lebih RM 12.000, menghabiskan tenaga, bergadai nyawa, menghabiskan masa dan sebagainya.

Sebagai tanggungjawab seorang abdullah (hamba Allah), saya ingin berpesan dan ingat memperingati kepada diri saya, semua bakal jemaah haji dan semua umat Islam. Bagi sesiapa yang ingin menunaikan haji, terlebih dahululah jagalah niat mereka untuk menunaikan haji di Baitullah dengan di niatkan ingin melaksanakan ibadah rukun yang kelima kerana Allah kerana haji merupakan seruan Allah bagi yang berkemampuan. Niat merupakan perkara yang wajib dan utama dalam setiap amalan ibadah dalam Islam sepertimana hadis Nabi yang bermaksud iaitu “Setiap pekerjaan kamu dimulakan dengan niat". Jika niat orang yang hendak melaksanakan haji sebagai untuk mendapatkan gelaran sebagai “haji”, ingin melancong, ikut-ikut orang sahaja, ingin menunjuk-nunjuk atau pergi membeli-belah, maka rugilah kerana Allah tidak akan menerima haji orang yang mempunyai niat selain daripada Allah. Fikirkannya baik-baik bukan mudah hendak melaksanakan ibadah haji kerana ia memerlukan pengorbanan atau jihat yang besar untuk melaksanakannya.

Buatlah persediaan awal bagi sesiapa yang ingin menunaikan haji, kerana persediaan itu adalah sangat baik dan dapat menyelesaikan beberapa kesusahan semasa melaksanakan ibadah haji. Contohnya bagi calon haji hendaklah pergi menghadiri kelas-kelas atau kursus-kursus haji sebagai persediaan dan gambaran permulaan. Bawa beberapa catitan atau buku-buku yang berkaitan bacaan dalam haji sebagai rujukan semasa melaksanakan haji, sering bertanya sesiapa yang pernah melaksanakan haji sebagai persediaan dan pengetahuan. Sediakan duit kecemasan sebagai persediaan untuk menghadapai berbagai kemungkinan seperti bayar dam bagi yang tidak cukup melaksanakan rukun haji. Buat pemeriksaan awal di mana-mana hospital atau klinik sebagai tindakan mencegah daripada berlakunya kemalangan yang dapat menggugat proses ibadah haji.

Laksanakanlah haji dengan sebaik yang mungkin untuk memperolehi haji yang mabrur (haji yang diterima Allah). Orang yang ikhlas pada dirinya untuk melaksanakan haji kepada Allah, sanggup bersusah payah untuk melengkapkan fardhu haji tidak kira dihimpit dan ditolak oleh orang kebanyakkan dengan berbekalkan keyakinan kepada Allah, nescaya orang ini akan memperolehi haji yang mabrur.

Haji yang diterima oleh Allah ialah haji yang ikhlas kerana Allah. Buktinya dapat dilihat sebelum seseorang itu pergi haji, seperti tidak pernah atau jarang-jarang solat berjamaah di masjid atau surau, tidak pernah pergi mendengar ceramah atau kuliah di masjid dan sebagainya. Tetapi apabila pulang dari haji ia lebih baik dari itu sikapnya berubah menjadi manusia yang benar-benar mengabdikan diri kepada Allah dan menjadi contoh dan tauladan yang baik kepada masyarakat kampungnya.

Akhir kata, marilah kita berdoa kepada semua jemaah haji semoga mereka dapat melaksanakan ibadah haji dengan baik, tanpa masalah, memperolehi nikmat kesihatan yang baik dan haji mereka memperolehi haji yang mabrur. Bagi sesiapa yang berniat hendak pergi haji dari masa akan datang lakukanlah persediaan awal dan kumpullah duit yang dihasilkan dari titik peluh kita sendiri dari sumber yang halal. Sentiasa berdoa untuk melaksanakan haji yang sempurna dan mudah-mudahan Allah terima haji kita.

Thursday, October 14, 2010

sakit tekak...sore throat..


Assalammualaikum,,,


Masuk ni dah hari ke 3, aku batuk, mula2 ingat ok, minum air masak banyak2, tpi mlm tadi rasa perit sangat, telan ubat belen2 dlm freezer tu, tpi bila bgun pagi, aku batuk sampai sakit perut n kepala rasa meong2 ajer....

Last2 kul 10. lebeh tadi pgi le klinik kat bawh tu, bukn jauh pun, skrg senang, sakit ajer , pgi ajer. No excuses lah kalu sakit tu...dijadikkan bila jumpa doc, aku ckplah aku skit tekak n kepala pusing, tpi doc tu periksa tekak aku dri jauh ajer, nampk ke doc? aku ni ada TB ke????, mcm tak ikhlas ajer, nak periksa, tak penah le, spnjg aku sakit, doc threat mcm tu, hai doc2...kalu tak sihat lagik, malas lagik aku nak jumpa balik doc nie...nama dia doc. H....., aku blacklist kan doc nie...senaang kan, jumpa doc lainlah...

Hai nasib2x,

Wednesday, October 13, 2010

Sinar Cahaya Ayat Kursi

Dalam sebuah hadis, ada menyebut perihal seekor syaitan yg duduk diatas pintu rumah. Tugasnya ialah untuk menanam keraguan di hati suami terhadap kesetiaan isteri di rumah dan keraguan dihati isteri terhadap kejujuran suami di luar rumah. Sebab itulah Rasulullah tidak akan masuk rumah sehinggalah Baginda mendengar jawaban salam daripada isterinya. Disaat itu syaitan akan lari bersama-sama dengan salam itu.


Hikmat Ayat Al-Kursi mengikut Hadis-hadis:

1) Barang siapa membaca ayat Al-Kursi apabila berbaring di tempat tidurnya, Allah SWT mewakilkan dua orang Malaikat memeliharanya hingga subuh.

2) Barang siapa membaca ayat Al-Kursi di akhir setiap sembahyang Fardhu, dia akan berada dlm lindungan Allah SWT hingga sembahyang yang lain.

3) Barang siapa membaca ayat Al-Kursi di akhir tiap sembahyang,tidak menegah akan dia daripada masuk syurga kecuali maut dan barang siapa membacanya ketika hendak tidur, Allah SWT memelihara akan dia ke atas rumahnya, rumah jirannya dan ahli rumah-rumah disekitarnya.

4) Barang siapa membaca ayat Al-Kursi di akhir tiap2 sembahyang fardhu, Allah SWT menganugerahkan dia setiap hati orang yg bersyukur,setiap perbuatan orang yg benar,pahala nabi2 serta Allah melimpahkan padanya rahmat.

5) Barang siapa membaca ayat Al-Kursi sebelum keluar rumahnya, maka Allah SWT mengutuskan 70,000 Malaikat kepadanya - mereka semua memohon keampunan dan mendoakan baginya.

6) Barang siapa membaca ayat Al-Kursi di akhir sembahyang Allah SWT akan mengendalikan pengambilan rohnya dan dia adalah seperti orang yang berperang bersama Nabi Allah sehingga mati syahid.

7) Barang siapa yang membaca ayat Al-Kursi ketika dalam kesempitan nescaya Allah SWT berkenan memberi pertolongan kepadanya.


thanx zillion to this author....http://seripayaku.blogspot.com/

Friday, October 8, 2010

:::PETUA IMAM SYAFIE:::


by Islam Itu Agamaku on Monday, October 4, 2010 at 8:53pm


  • Empat perkara menguatkan badan

1. makan daging

2. memakai haruman

3. kerap mandi

4. berpakaian dari kapas

  • Empat perkara melemahkan badan

1. banyak berkelamin (bersetubuh)

2. selalu cemas

3. banyak minum air ketika makan

4. banyak makan bahan yang masam

  • Empat perkara menajamkan mata

1. duduk mengadap kiblat

2. bercelak sebelum tidur

3. memandang yang hijau

4. berpakaian bersih

  • Empat perkara merosakkan mata

1. memandang najis

2. melihat orang dibunuh

3. melihat kemaluan

4. membelakangi kiblat

  • Empat perkara menajamkan fikiran

1. tidak banyak berbual kosong

2. rajin bersugi (gosok gigi)

3. bercakap dengan orang soleh

4. bergaul dengan para ulama

  • 4 CARA TIDUR

1. TIDUR PARA NABI Tidur terlentang sambil berfikir tentang kejadian langit danbumi.

2. TIDUR PARA ULAMA' & AHLI IBADAHM iring ke sebelah kanan untuk memudahkan terjaga untuk solatmalam.

3. TIDUR PARA RAJA YANG HALOBA Miring ke sebelah kiri untuk mencernakan makanan yang banyakdimakan.

4. TIDUR SYAITAN Menelungkup/tiarap seperti tidurnya ahli neraka.

* Kalau ada kesudian .. Tolong sebarkan maklumat ini kepada saudara Muslim - Muslimat yang lain agar menjadi amalan kepada kita semua. Ilmu yang bermanfaat ialah salah satu amal yang berkekalan bagi orang yangmengajarnya meskipun dia sudah mati