CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

"Wahai Tuhanku, berikanlah ampun dan kurniakan rahmatMu"



Thursday, September 23, 2010

Zikir








Perkataan ZIKIR ialah dalam bahasa Arab yang bererti atau membawa makna, "sebut" dan "INGAT".

Sebut itu baik pada mulut atau pun dalam hati.

Ingat itu ialah di dalam hati atau di dalam minda tentang sesuatu apa-apa yang disebutkan.

Sembahyang (solat), membaca al-Quran dan berpuasa juga termasuk dalam definasi "zikir" kepada Allah.

Tujuan zikir ialah untuk ingat akan kebesaran Allah, di mana bila kita mengingatkan kebesaranNya, maka dengan sendirinya pula kita tahu akan kedudukan dan martabat diri kita.

"Ingatlah kamu kepadaKu nescaya Aku ingat kepadaMu dan bersyukurlah kepadaKu dan jangan kamu mengingkari-Ku." Al-Baqarah 152

"Hai orang-orang yang berIman, berzikirlah dengan menyebut nama Allah, zikir yang sebanyak-banyaknya. Dan bertasbihlah kepadaNya di waktu pagi dan petang." Al-Ahzab 41-42

"Maka apabila kamu telah menyelesaikan solatmu, ingatlah Allah di masa berdiri, di masa duduk dan di masa berbaring." Surah An-Nisa' 103

Hadis At-Turmizi dan Ibnu Majah dan disahihkan oleh Al-Hakim, dari Abu Darda',"Mahukah aku beritahu kamu tentang amal yang paling bersih disisi Tuhanmu dan paling tinggi mengangkat darjatmu, dan lebih baik bagimu dari berperang melawan musuh, kamu memenggal leher mereka dan mereka pun memenggal lehermu?" Para Sahabat menjawab,"Khabarkan kepada kami." Rasulullah S.A.W. pun bersabda,"zikir kepada Allah".

sumber: Tazkirah..http://www.lenggangkangkung-my.blogspot.com/

Tuesday, September 21, 2010

Aidil fitri 2010




Assalammualaikum...waa such a hectic this raya.....penat amat sangat..yelah dah 4 tahun..semua urusan mengemas, memacking etc..bibik yg buat..thun nie dia balik indon..yelah dah bertahun dia tak balik...bagilah dia balik jumpa keluarga dia kannn.....(ps..nie majikan baik hati tau)...tpi aper2 hal aku rasa puas hati, walupun tak sempurna, tpi semuanya aku buat sndiri dgn dibantu anak2...


kegemaran anak2..kumpul duit raya...hehehe



me n anak2...taun nie tak sedondon lak..maknya malas nk carik kain...


one of my favourite pics..anak2 dua org mana pgi tah..



Raya tahun nie aku beraya ni di Sepang, kira2 45 minit dah sampai, xder le, nak menempuh jem mcm org lain hehehe..Raya kat sana, biasalah masakan org Jawa, tak berapa nak masuk sgt tekk aku nie...so aku masklah rendang daging...hehehehe...jadik wooo..first time buat pulak tu...menu yg ada di pagi Raya, sate, laksa Johor (SIL yg buat, aku jgn haraplah nak wat, nama ajer org Johor, tak pandai weii), ayam goreng rempah (menu cik abg tak jadik, takper thun kita buat lagik yek), nasi impit, nasi dagang n buah2an...pelik kan menunya? aper2 hal, mkn, janji perut kenyang n aku tak le melantak sakan, hehehe.....
Kalu kat Johor, menu tahunan yg tak penah berubah mesti ketupat, pulut palas, rendang , ayam mask merah n sambal goreng..takperlah taun depan raya sana lak..sob2x...

Raya kedua baru le kitorg bertolak ke Johor, perjlnn all the way ok, kereta byk tapi tapi suami aku bwk punyalah laju, bygkn dri sepang kul 9.30 pagi sampai almost 3.30 ptg, kitaorg berhenti sekejap ajer kat surau Kulai utk solat, tak berhenti mkn pun coz bwk bekal MIL bagi...hihihi..jimat belanja kan...

so layan gambar2 di johor lak..walupun bekalan air dan elektrik terputus dan mengganggu aktiviti kitaorg..tpi best dpt mkn masakan mak...i luv u very much mak.......



may everlast forever, happy family..insyaAllah



my lovely mak n yong n Ani

Wednesday, September 1, 2010

Hukum Qadha' Solat Selepas Tamat Haid



Salam, lagi berapa hari dah nak raya...mood kerja pun makin downn...apa2 hal, semoga kita dapat beribadah dengan tenangnya...ni post aku ambik dari cikgu wawa, dri Fb, peringatan untuk diriku n my frenz, don't take it easy ok!!! so, mari baca.........................

Apabila ditanya kepada kebanyakkan wanita Islam ;"adakah wajib bagi seorang wanita Islam menqhada'kan solat mereka yang ditinggalkan ketika haid?" pastinya kita akan mendengar jawapan daripada kebanyakkan mereka mengatakan:

"alaa...itu soalan mudah jee..bila datang period' maka solat tuu tak perlu qadha, yang perlu qadha hanya puasa jee..itulah yang mereka belajar sejak mula-mula 'bergelar wanita' dulu"

Jika dibuat pantauan nescaya jawapan seperti di ataslah yang akan kita jumpa...

Sebenarnya TAK SEBEGITU MUDAH bagi seorang muslimah nak meninggalkan solat mereka walaupun dirinya didatangi haid!!! sekalipun.

Hal ini boleh dirujuk di dalam kitab Ihya' Ulumuddin karangan Hujjatul Islam Imam Al-Ghazali yang mashur. Kitab yang padanya ada ilmu yang berkaitan Tasauf dan padanya juga perbahasan Fekah yang luas, inilah bukti kehebatan ulama' terdahulu.

Dalam BAB TIGA :" Fi adab Mua'sharah Wama Yujzi Fi Dawamun Nikah..."perkara YANG KETUJUH disebut dengan jelas dalam kitab tersebut :

PERKARA YANG BERKAITAN DENGAN HAID:

Penjelasan (bayan) terhadap solat yang perlu diqadha bagi perempuan yang didatangi haid :

1. Jika perempuan dalam keadaan haid mendapati darah haid itu berhenti (dengan melihatnya) sebelum masuknya waktu Maghrib, kira-kira sempat dia solat asarsebanyak satu rakaat, maka baginya wajib qadha solat zohor dan asar.

2. Jika perempuan mendapati darah haidnya kering sebelum masuknya waktu subuh, kira-kira sempat baginya solat Isya' sebanyak satu rakaat, maka wajib baginya qadha solat maghrib dan Isya'.

"Dan hal ini (qadha solat yang ditinggalkan semasa haid) adalah sekurang-kurang perkara yang wajib diketahui oleh setiap wanita Islam" (Imam Al-Ghazali)

HURAIAN MASALAH :

1. Kenapa perlu diqadha solat Asar dan Zohor?- Kerana perempuan itu hanya menyedari keringnya haid masih dalam waktu Asar,maka baginya wajib solat asar (selepas mandi hadas)

2. Kenapa pula solat Zohor juga perlu diqadha sama?- Kerana di dalam hukum menjama' (menghimpun solat bagi orang musafir) solat Asar boleh dijama' dan diqosarkan bersama solat Zohor.

- Kerana kecuaian wanita itu sendiri (dari melihat haidnya kering atau tidak), boleh jadi haidnya sudah kering dalam waktu Zohor lagi, langkah Ihtiyat (menjaga hukum) maka perempuan itu juga perlu mengqhada solat Zohor.

3. Dalam perkara solat subuh pun sama :-perempuan itu hanya menyedari darah haidnya kering, sebelum masuk waktu subuh,kira-kira sempat solat Isyak satu rakaat (selepas mandi hadas) maka wajib baginya solat Isya' sebab darahnya kering masih dalam waktu Isya'.

-Solat Isya' juga boleh dijama' (bagi musafir) dengan solat Maghrib, maka baginya juga perlu diqadha solat maghrib.-Di atas kecuainnya (tidak betul-betul melihat darahnya kering atau tidak dalam setiap waktu solat) maka boleh jadi darahnya sudah kering dalam waktu maghrib lagi (sebab proses keringnya darah itu berlaku secara perlahan-lahan, mungkin perempuan itu hanya menyedarinya dalam waktu subuh, hakikatnya proses pengeringan itu sudah lama berlaku)

-maka langkah ihtiyat (menjaga hukum) maka adalah bagi perempuan itu perlu diqadha juga solat maghribnya.

Sila rujuk : Kitab Ihya' Ulumuddin (Jilid ke 2)cetakan Darul Nahwan Nil / Darul Haram Lil Turath, Kaherah.


TOLONG SEBARKAN KEPADA ORANG LAIN DEMI SAHAM AKHIRAT ANDA !!!

( AMIRUL AMIN )

-Rakan Masjid UTP-